امروز :
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

" نسخه آزمایشی "

پرسه زنی
     پرسه زنی؛حرکت هیات در کوی و برزن به منظور اطلاع رسانی ، آماده سازی دل ها و فراخوان عموم است که طی آن ، در مسیر حرکت، هیات جلوه ی زیبایی را به نمایش میگذارند.
    این حرکت کوتاه کاروانی یادآور چند چیز است:
     - کاروان هایی که در گذشته به زیارت میرفتند.
     - حرکتی برای آغاز برپایی شور
     - عزا و کاروان اباعبدالله الحسین
     صدای طبل، بانگ بیدار باش دل هاست، غرش طبل آواز میدهد که ای ساکنان محله عشق، عزای حسین (ع) در راه است، صدای چاووش خوان با همراهی و وغوغای طبل در هم می آمیزد:
            باز این چه شورش است که در خلق آدم است               باز این چه نوحه و چه عزا و چه ماتم است
      اهتزاز بیرق های رنگارنگ، جلوتر و شانه به شانه علم یک هیات راوی خبری بزرگ است، جماعتی از زن و مرد و خرد و کلان پشت علم در حرکتند و این ها همه در ظاهر یک اطلاع رسانی است که خبری بزرگ در راه است و آن فرا رسیدن ماه خون و اندوه و عزا یعنی ماه محرم است و چاووش خوان همراه با آنان میخواند:
                     از    آب  هم   مضایقه   کردند   کوفیان                   خوش داشتند حرمت مهمان کربلا  
                    بودند  دیو و دد همه سیراب و می مکید                   خاتم   ز  قحط آب  سلیمان کربلا   
    این حرکتی است که در درون آدمی غوغایی می آفریند، دل را به کربلا میبرد ، دل را به آسمان عشق و آرزو پرواز میدهد، با این حرکت هیات، در دل هیاتی ها حرکت انفسی آغاز میشود، هیاتی ها برای عزاداری آماده تر و مصمم تر و با دلی سرشار از عشق و شور و دیدگانی پر از اشک با سردار عشق عهدی تازه میبندند.
     پرسه زنی یک حرکت نمادین ساده نیست عمقی دارد که دگرگونی در دل ایجاد میکند در یزد هیات های معدودی برنامه پرسه زنی دارند، بعضی از آن ها ضمن حرکت خویش از شهدا و گذشتگان یاد میکنند و با ذکر صلواتی نامی از آن ها در هیات میبرند و برخی دیگر ضمن پرسه زنی به منزل کسانی که سال گذشته با انان بودند و اینک اسیر خاکند رفته و با این عمل از او یاد میکنند و موجب تسلای دل باز ماندگان میشوند.
     ساکنان یک محله وقتی از شروع حرکت پرسه زنی هیات مطلع میشوند کوچه ها را آب و جارو میکنند،بعضی ها میزی برای پذیرایی از آنان روبروی در منزل خود محیا میکنند، قدم به قدم گوسفندی قربانی مشود و گام به گام دود غلیظ اسفند در فضا پراکنده میگردد و در این میانه صدای زیبای چاووش خوان، دل هارابه واقعه ی کربلا متوجه میکند:
                              زان تشنگان هنوز به عیوق می رسد            فریاد  العطش   ز    بیابان  کربلا
     لحظه به لحظه به تعداد نفرات کاروان پرسه زن هیات افزوده میشود، پیشاپیش همه، پرچم ها و طبل زن ها و علم هیات و پشت علم مردان سیه پوش و عزادارن هیاتی بعد از آنان زن ها و کودکان گروه را همراهی میکندد،این حرکت را پایان و نهایتی نیست چون خداوند برای عشق نقطه ی پایانی نگذاشته است، حرکت درونی که با شرکت در پرسه زنی ایجاد میگردد پایانی ندارد ولی ظاهر حرکت خاتمه دارد، کاروان قرار است در نقطه ای از حرکت بازماند و مشغول عزاداری گردد، این نقطه پایانی برای بعضی از هیاتی های پرسه زن، امامزاده ای است و برای برخی دیگر آرامگاه شیعیان و مزار شهداست.


کُتَل بستن
    کتل به اسب زین کرده ای که معمولا با شال ترمه یا ابریشمی به نحو خاصی آذین شده، گفته میشود که ان را جلو دسته ی سینه زنی حرکت میدهند.


 پخش آش گندم
    آشگندم معروف ترین غذای نذری یزد به حساب می آید. این آَش خوش طعم، با تشریفات خاصی در محلات مختلف یزد پته میشود. معمولا تعداد کثیری از اهالی محل، چند روزی خود را برای طبخ این آش بسیج میکنند.

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • hosting

    https://handwerkerimpuls.de/images/softaculous-web-hosting-35542.jpg

  • آزمایشی

    این یک نظر آزمایشی است