امروز :
دوشنبه - ۱۰ اردیبهشت - ۱۴۰۳

" نسخه آزمایشی "

روضه خوانی

     شهر یزد تقریبا در تمام ایام سال،شاهد برپایی مجالس روضه خوانی است؛ به طوری که کثرت این مجالس، یزد را به «حسینیه ایران» مشهور کرده است. مردم یزد به مناسبت های مختبف از سالگرد شهادت ائمه اطها(ع) گرفته تا سالگرد شهدا و درگذشت نزدیکان، در کور و برزن بساط روضه خوانی به پا میکنند.
    ارادت و محبت اهالی حسینیه ایران به خاندان عشمت و طهارت علیهم السلام، به صورت های گوناگون متجلی گشته است. به عنوان نمونه تاریخی، میتوان به ارادتمندی همسر اشرف آهنگر نسبت به ساحت مقدس امام حسین(ع) اشاره نمود؛ که حکایت جالب آن، در کتاب شریف مفاتیح الجنان ذکر گردیده است. علاوه بر این، وجود حسینیه های متعدد در شهر یزد، نشان از پایبندی مردم بزد به سنت حسنه روضه خواتی دارد. با گشت و گذار در محلات قدیمی دارالعباده، به خانه هایی بر خواهید خورد گه از دیرباز خودرا وقف میزبانی مجالس حسینی نموده اند. به عنوان مثال، «خانه ملک ثابت» که در محله سرسنگ واقع گردیده، قریب به 230 سال میزبان چنین محالفی بوده است. «خانه امام حسینی» و «خانه وقفی» نیز در این زمینه، سابقه ای 170 ساله دارند. طبق بررسی های صورت گرفته، 25 خانه با سابقه بیش از نیم قرن روضه خوانی در یز زد وجود دارد. محتفل روضه یزدی ها شکل و قواعد ویژه ای دارد. به عنوان نمونه، از قدیم الایام پذیرایی از مستمندان بلا آداب خاصی انجام میگیرد. بدین ترتیب که استکان چای به همراه چند حبه قند، در سینی کوچک کسی به نام «تال» قرار میگیرد و به وسیله فردی به نام «چای بده»، با سرعت نسبتا بالایی مقابل حضار گزارده میشود. در واقع بدین طریق، با اختصاص یک سینی پذیرایی مستقل به هر مستمع، تک تک شرکت کنندگان مورد احترام بانی مراسم قرارمیگیرندو در ادامه به چند موزد از رسوم عزاداری در سزد اشاره میگردد.

 

نظر خود را اضافه کنید.

ارسال نظر بعنوان میهمان

0

کاربرانی که در این گفتگو شرکت کرده اند

  • hosting

    http://mandoctor.ru/images/cheap-web-hosting-provider-91303.jpg

  • Michael

    Meaning that the full thousand of deaths in the memorize was too shaky to rule in view that the results could be due to chance. https://www.androidnigeria.com.ng/members/istrefa/profile/

  • مسافر

    سلام
    مطلب جالبی بود ولی خیلی کوتاه و منقطع بود. لطفاً اطلاعات بیشتری درج کنید